Middagstips - räksallad med söt mango

Idag ringde klockan tidigt och det var dags att återgå till vardagen igen efter en helg hemma tillsammans med min familj. Jag gnuggade trötta ögon till liv, satte på kaffe, plockade fram min supergoda rukost som jag förberedde igårkväll (krämigsmoothie som smakar glass som jag toppade med hemgjord granola) och slog mig ner framför datan för att jobba ett gäng timmar. 
Idag är det sista dagen i februari och det är verkligen galet så fort tiden går. Nu anser jag att vintern officielt är över och våren är på ingång. Fåglarna kvittrar lite utanför och det skvallrar om att det går åt rätt håll. 
 
Idag tänkte jag bjuss jag på en supergod sallad som jag slängde ihop i förra veckan.
Det här med att slänga ihop lite allt av det som finns hemma är inte alltid så tokigt. Matigt, men ändå lite lättare till middag kan vara passande ibland. Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, det är skillnad på sallad och sallad. Isbergssallad, gurka och tomat är ingen middag, denna räksallad med mathavre däremot är fullproppad med näringsrika råvaror och innehåller en bra kombination av kolhydrater, proteiner och fett. 
 
Jag hade en del i grönsakslådan som behövde ätas upp så det var lite "man tager vad man haver" och så blev det fullkomlig succé! 
 
I min sallad hade jag:
 
▪️hyvlade morötter
▪️hackad sharlottenlök
▪️avokado
▪️körsbärstomater 
▪️ruccola 
▪️kokt mathavre
▪️stekt halloumi
▪️mango
▪️kvarg
▪️peppar och chiliflakes
▪️räkor
▪️pistagenötter som topping
 
Börja med att koka mathavre och stek halloumi så att det hinner svalna och bli ljummet. Blanda önskad mängd av de olika ingredienserna och toppa med nötter. Ät och njut! Lättare än så blir det inte! 
 
(Bilden har jag lånat från www.google.se eftersom jag var så åpen att jag hann äta upp innan jag hann få fram kameran)

Lär dig agera för din egen skull

Jag ser på hälsa som ett tillstånd där vi kan leva våra liv fullt ut, utan begränsningar, med all potential och möjligheter. Det handlar om att se helheten istället för detaljerna. Siffror och kalorier är sekundärt, det viktigaste enligt mig är DU. Att man utgår ifrån sig själv, sin bakgrund, sina egna mål och tar sig en titt runtomkring för att se vart står jag idag? Man måste också se till att hitta långsiktighet och ta ett steg i taget mot goda hållbara vanor. Undvik att jämföra dig med alla andra och gör det som passar dig.
 
Det är så lätt att jämföra sig med andra men du, Du är Du. Ditt liv är ditt och det måste levas, kännas och andas som just du lever, känner och andas. Du kan aldrig applicera någon annans liv på ditt. 
 
Försök sluta att skynda. Se processen. Se helheten. Sätt små delmål och var nöjd över dig själv när du nått dem. Hitta din grej och få det att funka. Det måste vara roligt för just dig. Jag vet att du ofta bara får se och höra om hur alla andra tog sig fram. Men du har dina förutsättningar och det är en jäkla framgång att bara ta sig i kragen och börja någonstans. Din process är fullständigt tillräcklig och fantastisk, Du är fantastiskt!
 
Släng den där påtvingade positiviten i papperskorgen. Låt känslorna få vara som de är. Vackra och fula. Skimrande och gråa. Att nå fram till en hälsosam livsstil är inget som du kan köpa som ett färdigt comviqpaket i en butik, det måste få ta tid, det måste få gro och du måste hitta det sättet som passar just dig, även om någon annan går till väga på annat sätt. Och detta är ibland jävligare än vad man tror. Det är inte gjort över en natt. 
 
Nöj dig med det du gör utefter dina förutsättningar. Ofta är det första steget över tröskeln det som är störst och jag vet att du kommer klara att ta dig över det, men vad du än gör - gör det för din skull och ingen annans!
 
Med detta sagt vill jag önska dig en fin fredag och en härlig helg! 
 
KRAM 
 

Flämtande uttern

Har du idétorka när det kommer till vad du ska äta till middag ikväll, eller så kanske du inte kommer på vad du ska bjuda vännerna på för gott i helgen? Var bara lugn, här kommer svaret! Nämligen - Den flämtande uttern! 

Så ljuvligt gott och rätten passar lika bra till vardags som till fest.
 
Du behöver : 
 
▪️En grillad kyckling
▪️En röd och en gul paprika
▪️1-2 vitlöksklyftor
▪️3 dl Vispgrädde
▪️1 dl Mango chutney
▪️1-2 tsk Sambal olek
▪️Curry
▪️Ananas 
▪️Cashew nötter
 
Börja med att rensa kycklingen och dela den i små bitar. Lägg den i en ugnssäker form. Vispa upp vispgrädden lite lätt och blanda i hackad paprika, pressad vitlök, 1 dl mango chutney, 1-2 tsk sambalolek och curry efter smak. 
Häll gräddblandningen över kycklingen. Vill du så blandar du även i skivad ananas i gräddblandningen, annars serverar du det vid sidan om. Toppa formen med Cashew nötterna och ställ in i ugnen på 225 grader i en halvtimma. 
Servera med en stor sallad och kokt ris!
 


Visa fler inlägg