Helgen som varit

Jag får börja med att be om ursäkt, i helgen har jag lyst med min frånvaro, men jag har faktiskt giltliga skäl. 
 
I fredagsmorse ringde klockan redan runt 5.00 och det var dags för en tur till Göteborg för att placera rumpan i skolbänken igen och spendera hela helgen på Kristinedals Träningscentrum där Bodyfight har haft en kostrådgivarutbildning. Så för tredje gången kammade jag hem ett diplåm som Kostrådgivare. Man kan aldrig få för mycket kunskap och den här helgen har bidragit med en del nytt som jag tar med mig i mitt yrke. 
 
Jag har haft äran att sova hos några kompisar i Göteborg där det bjöds på god mat, chokladfondue och otroligt trevligt sällskap. Sen har jag även hunnit med ett kalas hos min älskade mamma som idag fyller år! GRATTIS!
Så den här helgen har varit en mix av kunskap kring maten och smakprov av mycket god mat. 
 
Helgen rundades av under filten, hemma i soffan igår då ett tryck över bröstet kom som en käftsmäll och många gånger inatt har jag vaknat av att halsen ömmat. Så här sitter jag nu med en svidande hals och ska göra i ordning dagens andra frukost. En stor kopp citron/honung-och ingefära vatten och GLASS! Nu är jag trött på att vara krasslig och vill känna mig frisk och pigg igen! 
 
 
 

Att våga vara "inte helt perfekt"

Det härjar runt baskilusker högt och lågt och hit och dit och någonstans har de börjat att dansa loss även i min kropp. Man hör om hur förkylda folk är och vissa som dragit på sig den värsta influensan någonsin. Här gäller det att ta kloka beslut och pausa. Tidningar skyltar med rubriker om hur man kurerar sig på bästa sätt och huskurer hit och dit, men allt det där är bara påhittat och det finns egentligen bara en enda medicin och den heter vila.
 
Alltså har största fokus denna veckan legat på att vila, varva ner och försöka sålla bort sånt som faktiskt inte är nödvändigt att göra just här och nu. Att lyssna på kroppens signaler är så otroligt viktigt, men ibland lättare sagt än gjort. Ekorrehjulet rullar liksom på i sitt vanliga, raska tempo trots att kroppen ibland hamnar efter.
 
Kroppen är helt enkelt i behov av vila. Men som jag skrev så tar det ibland emot att ta det beslutet. Beslutet som påminner om att ge upp, om att inte göra sitt bästa. Men varför har man alltid den där känslan och pressen av att prestera? För vems skull måste man alltid agera super-woman egentligen?

Men det är så himlans viktigt att vi vågar ta kloka beslut. Att vi vågar säga att vi är kloka som lyssnar på kroppen och att vi vågar göra tvärt emot ibland. Att vi vågar bromsa in och tillåta oss att känna efter och bara vara. Vila. Man är fullt tillräcklig ändå.

Igår eftermiddag/kväll överraskade jag sambon med en timmas thaimassage på stan följt av thaimat i soffan en helt vanlig onsdag. Vi tände ljus, placerade våra nyknådade kroppar under en filt, plockade fram chokladen och somnade tidigt.Otroligt välbehövligt, härligt och en av de bästa kvällarna på länge.

Här och nu får ni mitt ord på att jag ska unna mig sådant här mer ofta. Mindfulness.

 
 
Två bilder från mina tre månader i Thailand.

Enkelt lunch/middagstips

Det här med att laga mat som håller god smak även när man fryser det tycker jag är väldigt käckt! Ett enkelt tips på det är att köpa ett bigpack kycklingfilé och låta dem tina. Sedan lägga kycklingfiléerna i en egen marinad gjord på en pressad citron och en ordentlig skvätt sweetchilli sås och låta det gotta ihop sig en stund. Gärna så länge som möjligt så att kycklingen suger åt sig så mycket smak som möjligt, men minst 30-60 minuter. 

När du gjort detta så lägger du bara upp kycklingfiléerna tillsammans med marinaden i en ugnssäker form och tillagar i ugnen på 225 grader i cirka 30 minuter. Jag brukar ibland skära upp rotfrukter och skjutsa in samtidigt som kycklingen, då får man en komplett måltid som tillagar sig själv. Till detta brukar jag servera en kall sås som jag gör på kvarg, skalet från citronen och kryddor, t.ex. chiliflakes och peppar. 

Kycklingen går alldeles utmärkt att frysa in styckvis sedan och bara plocka fram och tina den, den dagen du inte har tid för matlagning. Då kan man koka lite ris till, slänga ihop en god sallad eller varför inte dela kycklingen i småbitar och placera i en wrap tillsammans med goda tillbehör!



Visa fler inlägg