Motivationstips

Har du precis som jag svårt att motivera dig till träning på kvällen? Min allra bästa tid för träning är morgon eller tidig förmiddag, men det är ju inte alla dagar detta går ihop. 
Trots att jag älskar att träna så är det nästan alltid lika motigt när det börjar gå åt sen eftermiddag/tidig kväll och soffan där hemma börjar locka efter en arbetdag eller liknande (ja, jag får också ibland resonera med den lata lilla djävulen på axeln som ber mig om att låta bli).
 
Jag har dock några små knep som jag brukar ta till:
  • Förberedelse! Packa väskan redan dagen innan så att den är klar på morgonen när du ska åka. Gör i ordning ett mellanmål du kan ta med dig och äta innan träningen och ta vägen förbi gymmet på vägen hem. Förläng dagen med en extra friskvårdstimma helt enkelt. Råkar man komma hem och sätta sig till rätta är steget ut igen gigantiskt vissa dagar, så undvik detta. 
  • Planering! Planera in träningen i kalendern precis som vilket möte som helst. Inte skulle du avboka en tandläkartid för att du vill slökolla på TV i soffan under en filt? 
  • Man ångrar aldrig ett utfört pass! Vad mer kan jag säga? Hur motigt det än är innan så finns det inga ursäkter som är tillräckliga för att låta bli. Känslan efter är oersättlig. 
  • Håll energin uppe hela dagen! Förbered dig med bra mat och vatten under hela dagen så att blodsockernivån slipper dippa i botten, då kommer det garanterat bli svårt att ta sig till gymmet.
  • Sänk ribban utefter dina förutsättningar! Varje pass behöver inte innebära blod, svett och tårar. Kommer du iväg och kan prestera effektivt i 20-30 minuter så är det bättre än inget. Alla pass behöver inte sträcka sig upp emot timman om du tränar smart. 
Skulle detta mot all förmodan inte fungera, så testa att imorgon ställa klockan en timma tidigare och se till att få gjort träningen på morgonen. Det är inte fy skam att kunna komma till jobbet, pigg och fräsch och säga till sina arbetskollegor att du har bränt av ett pass medans de sov. Egoboosta dig själv lite vetja! 
 
Frukosten smakar dessutom LJUVLIGT efter ett träningpass. Det bästa av allt är om man har tid att smyga tillbaka ner i sängen, slå på nyhetsmorgon och äta lääääänge. 
 

Beach 2016? satsa på beachen resten av livet istället.

Häromdagen publicerades en artikel i www.mamma.fit som jag har skrivit och jag väljer att även publicera den texten här, då jag anser att detta är otroligt viktigt! 

Stressar du över att komma i form inför beachen 2016? Släpp den ångesten och satsa på något hållbart istället! I vilken söndagsbilaga som helst så kan du se rubriker som ”så här fixar du sommarformen” eller ”platt mage inför beachen på bara 4 veckor”.

Lek med tanken att att du lever på gröna drinkar i fyra veckor och tränar som aldrig förr, självklart kommer du att gå ner i vikt. Men vad händer sedan då? När du går tillbaka till ditt vanliga liv? Jo du kommer garanterat att få tillbaka din gamla kropp, och kanske ett par kilo till för att du stökat till ämnesomsättningen. Man måste hela tiden ligga ett steg före och tänka ett steg längre. Kommer du kunna leva så resten av ditt liv? Om svaret är nej, då bör du tänka om.

Satsa på något hållbart, inte bara nu veckorna innan bikinin ska på, utan alla dagar året om, resten av ditt liv.

Gör en jämförelse mellan kroppen och din bostad. Kanske storstädar du ditt hem inför en middagsbjudning med vännerna och putsar det kliniskt rent. Men inte kommer lägenheten/huset att hålla sig så här representativt om du inte underhåller det med jämna mellanrum. Redan efter någon/några dagar kan du hitta dammtussar under sängen och lite fläckar i hörnen. Detsamma gäller din kropp. Den måste underhållas dagligen för att vara trivsam att bo i. Inte bara i några få veckor varje år för att den ska se snygg ut i badkläderna.

Hur hittar man då motivationen till att stå ut hela året?
• Hitta en balans som du vet fungerar. Bli inte för extrem åt något håll.
• Hitta en träningsform som du anser är rolig, det är förutsättningen för att du ska få det att funka.
• Motivation är inget man springer över, utan något man måste skapa sig, kanske behöver du ta hjälp av någon kunnig i början för att komma igång?
• Mata kroppen med rätt sorts kost som får den att må bra.
• Se enkelheten, att leva hälsosamt är inget komplicerat, snarare tvärtom, det är simpelt.
• Skaffa en träningskompis som hjälper till att puscha och peppa dig.
• Utnyttja den tid vi är i just nu. Längre dagar, mer dagsljus och härligare temperatur. Se till att mata kroppen med D-vitamin.
• Du sanerar inte ditt hem varje dag, men du ser ändå till att hålla det rent och snyggt. Tänk det samma med att hålla kroppen fräsch. Du behöver inte träna så att det svartnar för ögonen varje gång, det viktigaste är att du ser till att hålla igång ett par dagar varje vecka, hela året. Vissa dagar städar man mer än andra, ibland väljer man att bara ta  det värsta. Vissa dagar ger du kroppen ett riktigt tufft styrkepass, andra dagar en härlig promenad i vårsolen. Glöm inte BALANS alla dagar, varje vecka, året runt.

Det är egentligen inte Beach 2016 du vill satsa på, utan Beach 2046. När du blir äldre kommer din kropp verkligen att tacka dig för att du tagit hand om den så länge, gett den rätt bränsle, motionerat den, vattnat den, städat den, älskat den och gett den uppmärksamhet varje vecka året om och inte bara några enstaka veckor året om.

Tänk vad härligt att kunna jaga dina barnbarn på stranden som pensionär, kanske 30 år ifrån nu, att fortfarande ha ork, vara stark och njuta av livet. Det är livskvalitet om något – även om det inte säljer några lösnummer för söndagsbilagorna.

Ta hand om kroppen så att själen vill bo i den

Hej på er! 
 
Då har ännu en helg passerat och det var vår första som varbergsbor. Vi har haft en chans att landa genom att bara vara. Kravlösa timmar tillsammans, det är vi inte riktigt bortskämda med. Är det inte typiskt att det är då verkligheten kommer ikapp en? När man väl tillåter sig att slappna av, så kommer det som en brev på posten. Igår vaknade jag aldrig riktigt till liv och jag var som i ett töcken hela dagen. Trots 10 timmars sömn så vaknade jag även idag med huvudvärk och lite feberkänsla.
 
Jag fick ändå arbetat mina timmar imorse, och sedan fick det bli av avboka dagens träningspass. Istället tappade jag upp ett hett bad som jag ganska nyss tog mig ur och nu är jag om möjligt ännu tröttare och segare än innan. 
Det får helt enkelt bli en lugn eftermiddag och kväll i soffan i hopp om att vara pigg imorgon igen 
 
Tänk att det ska vara så svårt att inse sina begränsningar. Är du bra att lyssna på kroppens signaler? Jag anser i alla fall att det är bättre att vila en dag för mycket än en dag för lite när man inte känner sig på topp. Det gäller att lära känna sin kropp och acceptera vad det är den behöver. 
 
Nu blir det kaffe och chokladboll tframför ett avsnitt Greys Anatomy.
 
 
 
Visa fler inlägg