Acceptans

Det här med att acceptera sig själv vet vi alla att det inte alltid är så lätt. Däremot att acceptera andra, det är inte alls lika svårt, ändå stöter man på det ibland. Hur man enkelt sätter en etikett på en annan människa, utan att egentligen veta ett skvatt om personen i fråga. När ska vi sluta döma personer efter deras levnadsvanor och placera människor i olika fack? Jag är så in i bomben trött på att alltid hamna under rubriken "duktig jävel" och "hälsofreak". 
 
Så fort jag drar på mig en ordentlig fylla och käkar en bakis pizza dagen därpå, ja då lever jag minsann. Då tycker folk att det är skönt att se att jag också är mänsklig. Men mitt liv handlar faktiskt inte om minnesluckor och bakiskräk.
 
Ja, jag lever och äter hälsosamt. Det är ett val jag har gjort, som jag trivs med och som får mig att må bra. Jag tycker om att laga näringsrik mat, men jag tycker även om att ta en semla när det är fettisdagen. Jag gör medvetna val och det är val som jag trivs med. Men är jag omänsklig för det?
 
Jag har tröttnat på att kallas duktig och tråkig pågrund av vad som finns i mina matlådor. Det handlar väl inte om det?
 
När ska vi börja acceptera och framförallt RESPEKTERA att var och en av oss har olika mål, intressen och förutsättningar här i livet? 
 
Under min PT-utbildning har jag aldrig tidigare känt mig så hemma i en okänd grupp förut. Vi alla var där av samma anledning, vi delade samma intressen och på ett eller annat sätt så strävade vi efter samma mål. 30 okända personer som idag betyder väldigt mycket för mig.
 
Människor som inte bara varit mina klasskomisar, utan även kommit att bli vänner för livet. Har ni hittat de där människorna någongång? Då det bara klickar utan någon ansträngning. Då är det på riktigt!
 
 
Igår var tre av mina fina klasskompisar hos mig och hälsade på och TACK kära ni för att ni är ni!
 
 

Fullkornsskorpor

När det är sommar har man en tendens till att fika en del. När man är ledig och det är dåligt väder kanske man åker och besöker något mysigt fik, tar en fikapaus på shoppingrundan eller träffar en vän över en fika.
Är det bra väder så kan man enkelt packa ner lite fika i en korg och ta med sig den till stranden. Det är väl härligt och hör verkligen semestern till! Dock har jag hört att en del lätt fastnar i det här så därför tänkte jag bjuda på ett jätte bra fika-tips till hösten. Packa med ett par av dessa skorpor och ta till tre-kaffet på jobbet eller när suget gör sig påmint framåt kvällskvisten!
 
▪️1dl fullkornsdinkel mjöl
▪️1,25dl grahamsmjöl
▪️3dl havregryn/fiberhavregryn
▪️2,5tsk bakpulver
▪️3msk linfrön
▪️1/2dl hackade nötter
▪️100-125g smält smör
▪️125g keso
▪️1/5-1dl filmjölk 
 
▪️ev. kanel, honung eller annan smaksättning
 
Börja med att blanda de torra ingridienserna. Blanda sedan i det smälta smöret, keson och fiömjölken. Rulla ihop smeten till bollar och lägg på bakplåtspapper. Grädda i ugnen på 175 grader i cirka 30 minuter. 
Ta ut dem och dela med en gaffel så att de blir halvor. Sätt ugnen på 200 grader och ställ in skorporna ytterligare 10 minuter. Stäng sedan av ugnen och öppna luckan och låt dem stå i eftervärmen och torka.
 
Ät dem som de är eller med någon god ost på!
 
 
 

Svar på frågor

-Hur kan en vanlig träningsvecka se ut för dig? Försöker du köra liknande upplägg vecka för vecka eller varierar du?
 
Det varierar väldigt mycket! Ena veckan kan jag få ihop 7 pass, och andra veckan kanske det bara blir 2. Dels så arbetar jag väldigt oregelbundet och sen så vill jag inte gå efter något strikt schema. Jag vill kunna träna det jag känner för och det jag tycker är roligt. Jag vill kunna hoppa över ett pass om något annat kommer emellan och jag vill kunna köra ett impulsivt pass om jag skulle ha lite extra energi och sug efter att få svettas. 
 
Denna veckan ser till exempel ut på följande:
 
Måndag - löpning 7km i behagligt tempo.
Tisdag - gym för överkropp
Onsdag - gym för ben
Torsdag (idag) - vila
Fredag (imorgon) - har inte bestämt mig ännu, men blir det fint väder så kan jag tänka mig att det blir en joggingrunda alternativt ett bodypump pass. Som sagt, det beror lite på vad jag känner för imorgon. 
Lördag - vila
Söndag - flytt (vardagsmotion) 
 
Det här upplägget funkar för mig då jag har en ganska bra självdisciplin, men det är inte alls säkert att det passar för någon annan. Lite planering skadar absolut inte och en del behöver ha ett schema att gå efter för att få träningen att bli av.
 


-Hur tog du dig ur din ätstörning?
 
Jag har mycket att tacka min PT utbildning för! Tack vare den och alla fantastiska människor så fick jag en helt annan bild av hur man bör äta och behandla sin kropp vid så hög träningsgrad som jag faktiskt ägnar mig åt. 
 
Sen är min familj och pojkvän en stor bidragande del. Att såra dem som betyder mest för mig fick det att brista flera gånger. 
Att bli misshandlad av någon annan är inget du kan påverka, men att ständigt misshandla din egna kropp och dessutom låta, de du älskar mest, hjälplöst se på, det kan du minsann göra något åt!! 
 
Man behöver mata kroppen med energi. Mat är inte gift, snarare tvärtom. Människan behöver det för att fungera. Din kropp behöver det för att fungera.
 
Berätta för dem i din umgängeskrets om det är så att du känner att du har problem. De kommer inte döma dig, de kommer försöka hjälpa dig. 
 
 
-Bästa frukosten, lunchen, kvällsmaten? 
 
Oj vad svårt att begränsa sig här, det finns ju så mycket gott!!
Favorit frukosten är just nu naturell yoghurt/kvarg/keso eller fil med massa härliga bär och frukter toppad med egengjord granola med banan och kakaosmak, du hittar receptet här ----> http://fiashalsa.se/2015/june/banan-och-kakao-genola-2.html 
Till detta ett kokt ägg, kanske skivat på en smörgås med lite örtsalt och självklart en kopp kaffe till detta.
 
 
Bästa lunchen kan vara denna fantastiska ljumna sallad som jag ganska nyss fått upp ögonen för och som jag skulle kunna leva på! ---> http://fiashalsa.se/2015/july/ljummen-sommarsallad.html
 
 
Och till kvällen så sitter det aldrig fel med tacos, ugnsbakad lax eller en god kycklingwok. 
 
 
Visa fler inlägg