Vatten av silke och rostiga ben

Hej på er! 

Idag är det onsdag, vilket innebär sista dagen på semestern. 
Jag vill egentligen bara skriva att vi har det otroligt härligt i värmen! 

Vi solar, badar, äter gott, torkar svett ur pannan och njuter i varandras sällskap. Ibland kan jag komma på mig själv att snegla på han den där som får mitt hjärta att ta ett extra skutt och le ett fånigt leende likt ett barns på julafton. Ett leende som skvallrar över hur lyckligt lottad jag är som får lov att äga en del av hans hjärta och dela med mig av mitt. 

Idag ska jag snegla lite extra och insupa den där känslan av total lycka lite extra. Ta med mig den hem och plocka fram den när vardagen gör sig påmind igen. 
Jag ska ta ett extra dopp i det turkosa, klara havet, låta solen värma huden och njuta ända ut i tåspetsarna!

Dagens frukost vilar i magen och vi är nu redo att fånga dagen. 

5 tips för att lättare lyckas med din träning

Många har som nyårslöfte att komma i form. Man ska göra drastiska experiment med kosten och träna hårdare än någonsin. Detta är dömt att misslyckas! I januari är det mörkt och kallt, man har ganska dåligt med pengar och energi. En del känner sig mer deppiga än någon annan gång under året. 

Nu däremot har vi otroliga förutsättningar! Ljuset har kommit och skänker oss energi. Solen matar oss med D-vitamin och dagarna är betydligt längre. Folk är i regel på bättre humör och vår lust börjar hitta tillbaka. Nu är det hög tid att komma igång och motionera. 

Jag listar 5 enkla tips för att lättare komma igång! 
  • Sätt upp smarta mål. Sätt upp mål som du känner att du kan uppnå och som känns rimliga. För höga mål blir svåra att nå och då känns det mer som ett misslyckande och det vill vi absolut undvika.
  • Gå inte ut för hårt. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, skynda långsamt!! Överträning och risk för skador är knappast något som gynnar dina träningsframsteg, utan stegra istället upp succesivt.
  • Planera. Ligg hela tiden ett steg före och försök att strukturera upp din vecka. Genom planering har man lättare att hålla sig till sin rutin och lama ursäkter så som "jag har inte tid" får inte existera.
  • Klä dig rätt. Nya och snygga träningskläder gör det hela mycket roligare. Inte nog med att man är nöjd över sig själv efter ett utfört träningspass, får man dessutom chans att vara snygg på kuppen så blir det dubbelt så kul. Funktionella kläder och rätt skor kan även hjälpa dig att prestera bättre.
  • Ta dig tid för återhämtning. Vila är A och O för bästa resultat. Man måste ge kroppen en chans att hinna återhämta sig, det är då den bygger upp. Vid träning bryts kroppen ner och matar man hela tiden på med hård träning så fortsätter den bara att brytas ner.
Sådär ja, vad har du nu för ursäkt? Det är bara att köra! Leta upp ett träd och se hur många styrke-övningar du kan komma på tillsammans med stammen!

Gyllene solstrålar och ett hjärta fullt av tacksamhet

Känslan av att försiktigt gnugga nyvakna ögon till liv och se dagen börja gry utanför fönstret. Att stillsamt tassa upp och kränga på sig träningskläderna och snöra på sig skorna. Att dra det där första djupa andetaget i den tidiga timman av frisk luft och känna doften av vår. Att sätta igång benen och låta dem ta dig framåt. Att långsamt känna efter och bli medveten om hur kroppen känns just idag. Att ta sig tid att se, lukta och känna. Att blicka ut över åkermark samtidigt som soluppgången målar den alldeles gyllene. Att se en hare gnaga på något som kan tänkas vara dennes frukost. Att fylla kroppen till bredden av härlig energi, glädje och uppskattning. Att få jogga benen trötta i det nyvakna landskapet och värma näsan i den glittrande morgonsolen. Att få ta en ljummen dusch och äta en långsam frukost efteråt. Ja, den känslan är ta mig tusan helt oslagbar och så in i helskotta fantastisk härlig!
 
Tack Sverige för att du är så förbaskat vackert just nu och tack kroppen för att du ställer upp för mig och känns så stark!
 
Visa fler inlägg