Friday I'm in love

Jag gnuggar försiktigt sömniga ögon till liv, snurrar runt i skrynkliga lakan och ger hunden en klapp på huvudet. Han svarar med en blöt puss och en svans som går som en trumvirvel, glad över att jag äntligen vaknat till liv. Vi tassar upp, jag klär mig och tar med honom ut. Vi går i takt med att solen börjar färga omgivningen alldeles gyllene. Fiskmåsarna skriker sig hesa och skvallrar om att det är en ny dag på ingång. En fin dag som heter fredag. 
Det där pirret i magen har börjar infinna sig. Det där som påminner om en nyförälskelse och jag tror att det är just vad det är. Jag tror nämligen att jag börjar falla pladask för vår nya stad.
 
 
Igår hade jag en dag då jag kände mig väldigt kreativ. Jag åkte till affären och handlade så att jag kunde sprida lite nybakad, alldeles ljuvlig doft i hemmet för att göra det lite hemtrevligt. Det hela resulterade i en lasagne, choklad -och banan granola, blåbärsbullar (som tyvärr inte blev någon succé) och så mitt absoluta favorit bröd, nämligen denna underbara filmjölkslimpan gjord på grahamnsmjöl.
 
 
Du behöver: 
  • 6 dl grahamsmjöl
  • 1/2 dl linfrön 
  • 1/2 dl rågkross (går att utesluta)
  • 1/2 dl pumpakärnor 
  • 1/2 dl russin/torkad aprikos/gojjibär eller annan torkad frukt 
  • 1/2 dl valnötter
  • 1/2 dl sötmandel
  • 1/2 dl hasselnötter
  • 6 dl filmjölk
  • 3 msk mörk brödsirap (går även att använda lingonsylt, rivet äpple, riven morot eller liknande)
  • 1 1/5 tsk bikarbonat
  • 1 1/5 tsk salt

Blanda alla torra ingridienser, blanda sedan ner filmjölken och sirapen. Vänd ner smeten i en smord form eller en form som du fyllt med bakplåtspapper. Jag brukar smörja formen med smör/olja och sedan använda solroskärnor som ett slags ströbröd.


Grädda brödet längst ner i ugnen på 175 grader i en timma.

 
 
TREVLIG HELG! 
#1 - - Hanna Karlsson:

Vilken härlig start på dagen du fick. Brödet låter riktigt gott.

Svar: Du borde verkligen testa, suuuuper gott!
Sofia Johansson