Löparskolan del 3

Godmorgon måndag och en ny vecka. Närmare bestämt första veckan i juni. Snacka om att första halvan av 2015 har swishat förbi.
Hela den här helgen har gått åt till jobb och därför passade jag idag på att snöra på mig skorna och ta med hunden ut på en morgonpromenad. Vi andades frisk luft i en fantastisk härlig halvtimma och stunden senare släppte jag lös endorfinerna som legat och grott hela helgen i ytterligare en halvtimma i gymmet. Så nu har jag skakat om kroppen ordentligt och är redo för ytterligare lite jobb.
 
I vanlig ordning tänker jag presentera tre fördelar med löpning. Jag kan inte säga det nog, men just nu har vi den vackraste tid omkring oss (även om vädret är knas). Ta vara på det! Nyttja grönskan och fågelkvitter. Låt benen ta dig över stigar och rötter i skogen eller längst med havet som täcks av flygande fiskmåsar som skriker sig hesa.
 
Ut med er och låt er bli ett med sommaren!
  • Du håller hjärnan frisk. Regelbunden löpning stimulerar din mentala kapacitet. Studier visar att bara 30-60 minuters löpträning i veckan kan bromsa effekterna av hjärnans åldrande.
  • Du lever längre. De som är över 35år och springer löper 44% lägre risk att dö i förtid än de som inte springer.
  • Du sänker dina stressnivåer. Löpningen hjälper till att sänka stresshormonet Kortisol, vilket hjälper dig att tänka klarare och hantera problem på ett lugnare sätt.