5 tips för att lättare lyckas med din träning

Många har som nyårslöfte att komma i form. Man ska göra drastiska experiment med kosten och träna hårdare än någonsin. Detta är dömt att misslyckas! I januari är det mörkt och kallt, man har ganska dåligt med pengar och energi. En del känner sig mer deppiga än någon annan gång under året. 

Nu däremot har vi otroliga förutsättningar! Ljuset har kommit och skänker oss energi. Solen matar oss med D-vitamin och dagarna är betydligt längre. Folk är i regel på bättre humör och vår lust börjar hitta tillbaka. Nu är det hög tid att komma igång och motionera. 

Jag listar 5 enkla tips för att lättare komma igång! 
  • Sätt upp smarta mål. Sätt upp mål som du känner att du kan uppnå och som känns rimliga. För höga mål blir svåra att nå och då känns det mer som ett misslyckande och det vill vi absolut undvika.
  • Gå inte ut för hårt. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, skynda långsamt!! Överträning och risk för skador är knappast något som gynnar dina träningsframsteg, utan stegra istället upp succesivt.
  • Planera. Ligg hela tiden ett steg före och försök att strukturera upp din vecka. Genom planering har man lättare att hålla sig till sin rutin och lama ursäkter så som "jag har inte tid" får inte existera.
  • Klä dig rätt. Nya och snygga träningskläder gör det hela mycket roligare. Inte nog med att man är nöjd över sig själv efter ett utfört träningspass, får man dessutom chans att vara snygg på kuppen så blir det dubbelt så kul. Funktionella kläder och rätt skor kan även hjälpa dig att prestera bättre.
  • Ta dig tid för återhämtning. Vila är A och O för bästa resultat. Man måste ge kroppen en chans att hinna återhämta sig, det är då den bygger upp. Vid träning bryts kroppen ner och matar man hela tiden på med hård träning så fortsätter den bara att brytas ner.
Sådär ja, vad har du nu för ursäkt? Det är bara att köra! Leta upp ett träd och se hur många styrke-övningar du kan komma på tillsammans med stammen!

#1 - - Frida:

Bra tips, tyvärr så går jag nog ut för hårt. Sen så tycker jag att jag är sliten efter jobbet så jag kommer inte iväg och tränar.

Svar: Försök verkligen att tänka ett steg åt gången, resultaten kommer ändå, det lovar jag! :)
Ett tips om du har svårt att Komma iväg är att ta med träningskläderna till jobbet och byta om så fort du slutar. Ska du ut och gå/springa så gör det direkt och ska du till gymmet så åk omvägen förbi på väg hem :)
Sofia Johansson