Vad är hälsa för mig

När jag hör ordet hälsa vill jag sammankoppla det med välbefinnande. De två orden hör ihop i min värld. Har du en god hälsa, mår du bra, visst?
 
Hälsa för mig är inte att springa ett marathon och sedan knapra i sig ett salladsblad, i bästa fall lite kvarg med bär till efterrätt. Detta kallas idioti, hets och fixering
 
Jag vill lyfta ordet hälsa och värna om dess betydelse hos mig. 
Jag anser att god hälsa är att få umgås med människor som lyfter fram de bästa sidorna hos mig, alltså de personer som får mig att må som bäst. 
 
Hälsa innebär också att ha ett jobb att gå till som jag trivs med. Det ska inte behöva ta emot eller kännas jobbigt på söndagkväll när måndagsmorgon står för dörren. Om så är fallet så tycker jag att du bör ta dig en funderare. Är det värt det? Att ägna hela dagarna till något som du inte trivs med...?
 
Hälsa är att kunna knyta på mig skorna och och ta en lång härlig promenad eller joggingrunda med hunden, att känna hur benen tar mig dit de känner för, samtidigt som jag ser lyckan i hundens ögon över att få springa bort all den energin han bär på. 
 
Hälsa är att få åka till föräldrarna/svärföräldrarna för en söndagsmiddag. Att få umgås, spela spel och låta skrattet ta över för en stund. 
 
Hälsa är att efter en varm och skön dusch, få ta ett härligt fotbad samtidigt som jag försvinner in i den där mysiga boken jag just nu läser. 
 
Hälsa är att äta god, näringsrik och ren mat, men också att få unna mig!! 
Hälsa är inte förbud, stränga riktlinjer och dieter!
 
Hälsa är att få träffa vännerna över ett glas vin och skifta samtalsämnen hej vilt i oändlighet.
 
Hälsa är att få köra ett riktigt tufft träningspass och låta endorfinerna flöda. Att utmana kroppen och lyckligt inse att den är grym. Men viktigt här är att göra det för sin egna skull och inte för någon annan. Du ska träna för att hitta den där känslan då det är roligt, och inte ett tråkigt måste. 
 
Hälsa är att tänka på sig själv! Du är så värdefull och värd att må så bra som möjligt. Man ska absolut värna om de i sin omgivning, men sig själv ska man vara alldra snällast mot.
 
Dessa sakerna ovanför får mig att må bra. Jag känner välbefinnande tack vare allt detta och det tillsammans skapar en god hälsa för mig! 
 
Vad får dig att må bra? 
 
 
Sofia 
 
#1 - - Therese:

Kloka fina du❤️