Middagstips-Kycklinggryta med smak av Asien

Vi den här tiden på året så har vi de senaste åren alltid haft en resa inbokad. Det har vi inte nu då vi har så himla mycket annat omkring oss, men jag ska inte sticka under stolen med att jag längtar bort lite. Jag längtar efter Thailand och allt som hör där till. Maten, värmen, stämningen, människorna, det ljumna havet och känslan av kravlös tid. 

Man får väl helt enkelt nöja sig med att slänga ihop en thaigryta här hemma en grå november dag istället! 
 
Detta är en rätt där du använder dig lite utav det du har hemma. Lite kylskåps rens kan man säga. Jag använde mig av:
  • Kyckling
  • Morötter
  • Broccoli
  • Blomkål
  • Paprika
  • Gullök
  • Sockerärtor
  • Minimajs
  • Annanas
  • Kokosmjölk
  • Curry
  • Sambalolek
  • Mangochutney
  • Soltorkadetomater
  • Cashewnötter
(Har man inte så mycket grönsaker hemma så funkar det alldeles utmärkt med en påse frysta grönsaker)

Jag började med att steka kycklingen tillsammans med lite salt och chilipulver. Under tiden skar jag upp grönsakerna och stekte dem separat. När det var genomstekt la jag över dem i samma panna och hällde på kokosmjölken, curry, sambalolek och mangochutney. Detta fick puttra ihop sig och när det var klart så toppade jag med annanas, soltorkade tomater och cashewnötter. Detta tillsammans med ris fick smaklökarna att dansa loss! 
 
#1 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

gott de ser ut