Tjuvstarta julbaket

I alla år jag kan minnas så har vi haft som tradition hemma att baka eget julgodis samt göra egna pepparkakor i alla dess former. Doften och värmen som sprids i huset tillsammans med tonerna av någon julvisa får det att pirra i hela kroppen. Sen några år tillbaka har vi exprementerat lite och förutom knäck och ischoklad hr vi provat lite annat. Bland annat den enklaste som finns, nämligen chokladtäckta kellogs-k.
 
 
Här finns egentligen inga rätt eller fel utan här kan man experimentera bäst man vill. Mina två favoriter har kommit att bli dessa :
 
Mörkchokladtäckta kellogs-k. Du börjar med att lägga kellogs-k i en bytta precis som de är. Under tiden smälter du mörk choklad i vattenbad. Vill man så avnänder man sig utav någon med smak, men jag brukar ta en vanlig med cirka 70% kakao och smakstätta den själv med rivet apelsinskal som jag river ner på flingorna. När chokladen har smält vänder jag ner den i flingorna, rör om och klickar ut i små formar på en plåt och ställer det sedan kallt så att de stelnar. Hur enkelt?!
 
Vitchokladtäckta kellogs-k. Exakt samma sak här, börja med att lägga flingor i en bytta och smält chokladen i ett vattenbad. Vit choklad är ju ganska sött så dessa bruar jag bryta av med skalet från två stycken lime samt kokosflingor. Jag blandar ihop alltihop och klickar ut i små formar och låter det stå kallt för att stelna.
 
Snabbt, enkelt och otroligt gott. Precis som det ska vara! 
 
#1 - - Linnea:

Åhh gjorde alltid chokladtäckta kellogs när jag va mindre, kanske blir att göra det i år :)