Mars-solen

Mars-solen sipprar numera genom gardinen på morgonen och lyser på våra nyvakna kroppar. Den gnuggar försiktigt sömniga ögon till liv, lyser upp en vanlig tallrik med fil vid frukostbordet och gör så att fåglarna kvittrar ovanför huvudet. Ja, nu når solen in och lyser upp grimaserande dammråttor, får vinterblek hud att fnittrande rodna och gör leenden lättare att le. Den lockar ut folk till strandpromenaden och kaffetermosar dammas av och gör premiär för säsongen. 

Igår hörde jag årets första fiskmås skrika sig hes, likt ett vårskrik i Ronja Rövardotter. Tänk att detta gälla ljud fick mina smilband att dra sig mot öronen. 

Det går åt rätt håll och du älskade mars-sol, du är så saknad och så in i bomben välkommen och underbar! 

Jag jobbar hela dagen, men tänker kika ut genom rutan, som skulle behöva en puts, och suger åt mig det härliga ljuset. Tar med mig det och laddar inför en ny underbar vecka i mars.