Hur kommer jag igång med löpningen

Jag fick häromdagen en kommentar i kommentarfältet som jag jätte gärna ägnar ett helt inlägg åt "Jag söker tips på att komma igång med löpning?". Det börjar dra ihop sig mot vinter och folk har svårare för att ta sig ut. Därför tänkte jag ge några enkla tips på vägen. 
 
Eftersom jag själv brinner för löpning och fullkomligt älskar det så svarar jag mer än gärna på den här frågan. Jag brukar alltid trycka lite extra på att man måste skynda långsamt. Man måste börja någonstans och det många gör fel är att gå ut alldles för hårt, vilket medför att man tycker att det är på tok för jobbigt, smärtsamt och allt annat än skönt, och på grund av det så tröttnar man och lägger av. Det här måste vi undvika!
 
Man måste börja väldigt försiktigt, en bra grej kan vara att ha musik i öronen när du ger dig ut. Ha som mål att spring en låt, gå nästa. Fortsätt såhär varannan låt och håll inte på i mer än max 20 minuter. På så sätt kommer du att ha joggat i 10 minuter När man har gjort detta ett tag så kan man öka succesivt. Man kan t.ex. springa två låtar och gå en och tillslut kan man kanske springa det mesta av rundan, men gå i backarna osv.
 
Det jag vill att vi försöker uppnå är, att när ni väl kommer hem, efter ett utfört pass, är att man ska ha med sig en känsla att "idag hade jag nog orkat lite till" istället för att man pressat sig så hårt och kommer in med känslan "idag hade jag inte fixat att springa en endaste meter till". Har ni med er den där positiva känslan av att man faktiskt orkade utan problem så är det betydligt lättare att motivera sig till att komma ut nästa gång.
Så kom ihåg - gå inte ut för hårt! Resultaten kommer att komma ändå, jag lovar!
 
När man väl kommit hit så kan man börja fokusera på att öka din sträcka. Till en början tycker jag att 2-3km räcker gott och väl. Satsa på att vara ute i cirka 20-30 minuter per gång och öka som sagt succesivt efter ett par veckor så att man hela tiden utmanar kroppen. Det mår vi bra av och man kommer snart se resultat. Konditionen är ganska tacksam att träna då det går relativt snabbt till en början.  
 
En annan grej att tänka på såhär års är att klä sig rätt, varken för lätt eller för tungt. Undvik regnkläder!! Det är det absolut värsta du kan sätta på dig. Satsa på varma kläder som andas. 
 
Vill du ha mer tips så lyssna gärna på klippet nedanför där jag i våras medverkade i radio och tipsar två killar om hur de ska lägga upp sin träning för att till sommaren ta sig igenom en terrängbana på 11.6km.
 
#1 - - Jenny:

Vilka bra tips! Har precis börjat springa igen efter ett uppehåll på närmare 10 månader och har tidigare tyckt att det är svårt att hitta konkreta tips på nätet, men detta var ju perfekt!

Svar: Tusen tack! :) Vad härligt att du kommit igång! Fortsätt kämpa! :D
Sofia Johansson