Svar på fråga fyra

Godmorgon fredag! 
Jösses vilken trött vecka det här har varit, kroppen och huvudet har tidigt på kvällen tackat för sig och jag har sovit som en döing. Jag antar att det är precis vad jag behöver. Det är viktigt att lyssna på kroppens signaler.

Idag väntar ett par timmars jobb inom kommunen och sedan en kund på gymmet. 

Fortsätter att svara på era härliga frågor!

Ska man ta lättare vikter o göra fler repetioner när man ska ner i vikt alltså förbränna mer eller hur ska man göra? Om man tar tygre vikter så orkar man inte så många ju? Så här skulle du göra?

Jag skulle personligen börja med att plocka av lite vikt, fokusera på en bra teknik (teknik är A och O), bygga en grundstyrka och med tiden öka dina vikter. Sen kan man "leka" lite med vikterna när man är i gymmet. Kör första setet med tunga vikter och få repitioner, plocka av något kilo inför nästa set och öka repitionerna och inför sista setet så har du minskat ytterligare på vikterna och här matar du så många repitioner som du bara orkar. Variation är alltid bra. Det är roligt och kroppen vet aldrig riktigt inför utmaning den kommer ställas.
 
Det är sant som du säger att du inte orkar lika många när man har tunga vikter, men det är inte alltid negativt. Ibland kan det vara bra att lägga in ett sådant pass också, utmana dina muskler. Sen är det jätte viktigt att arbeta med mindre vikter då och då också och träna sin uthållighet. Ju mer muskeln får jobba, desto mer ökar din förbränning, oavsett om du lyfter tungt eller om du låter dem arbeta under en längre tid med mindre vikt.
 
Så jag förespråkad en varierad träning. Kanske kan du lägga in ett pass av varje i veckan. Sen brukar jag alltid trycka lite extra på Den träningen som blir av är bra träning. Allt är bättre än inget!
 
 
 
#1 - - Anonym:

Tack för ditt svar blev lite klokare :)