Vad är hälsa för mig?

När jag hör ordet hälsa vill jag sammankoppla det med välbefinnande. De två orden hör ihop i min värld. Har du en god hälsa, mår du bra, visst?
 
Hälsa för mig är inte att leva på broccoli och torsk samtidigt som du tränar två pass per dag. Hälsa för mig är heller inte ett sex-pack på magen och alldeles för låg fett%. Det här är fitness, vilket är en helt annan branch. 
Hälsa för mig är inte hårda dieter och massa förbud.
 
Hälsa för mig innebär balans. 
 
Jag anser att god hälsa är att få umgås med människor som lyfter fram de bästa sidorna hos mig, alltså de personer som får mig att må som bäst. 
 
Hälsa innebär också att ha ett jobb att gå till som jag trivs med. Det ska inte behöva ta emot eller kännas jobbigt på söndagkväll när måndagsmorgon står för dörren.
 
Hälsa är att kunna knyta på mig skorna och och ta en lång, härlig promenad eller joggingrunda med hunden, att känna hur benen tar mig dit de känner för, samtidigt som jag ser lyckan i hundens ögon över att få springa bort all den energin han bär på. 
 
Hälsa är att få åka till föräldrarna/svärföräldrarna för en söndagsmiddag. Att få umgås, spela spel och låta skrattet ta över för en stund. 
 
Hälsa är att få ta ett långt härligt fotbad, lägga en ansiktsmask och efteråt sätta på mig raggsockarna och mysa omkring. 
 
Hälsa är att äta god, näringsrik och ren mat, men också att få unna sig när man är sugen. 
 
Hälsa är att få träffa vännerna över ett glas vin och prata om allt och inget i oändlighet. Skifta samtalsämnen högt och lågt precis sådär som du bara gör med dina vänner. 
 
Hälsa är att få köra ett riktigt tufft träningspass och låta endorfinerna flöda. Att ibalnd utmana kroppen och bevisa för sig själv vad man tillsammans kan åstadkomma. 
 
Hälsa är att tänka på sig själv! Du är så värdefull och värd att må så bra som möjligt. 
 
Hälsa för mig är att få en varm kram efter en lång dag av min sambo och tillsammans få sjunka ner i soffan och prata ikapp om hur vår dag har varit.
 
Om man lägger ihop dessa sakerna ovanför så får det mig att må bra. Jag känner välbefinnande tack vare allt detta och det tillsammans skapar en god hälsa för mig! 
 
Vad får dig att må bra? 
 
 
#1 - - jessica:

Så fint skrivet :)

#2 - - Anna:

Du är så klok 😊