Hemgjorda bars

Någon gång i mitt liv har jag tagit en proteinbar i farten, men jag hör till den kategorin som inte riktigt gillar dem. Jag tycker de är söta, lite blaskiga och smakar en gnutta tillgjort.
För ett bra tag sedan testade jag dock att göra mina egna. Perfekt att ha i väskan som mellanmål eller ta på kvällen då sötsuget är som värst. Jag följde inget receptet direkt utan improvicerade lite och här kommer receptet på mina bars : 
  • Hasselnötter 1dl
  • Valnötter 1dl
  • Sötmandel 1dl
  • Solroskärnos 1dl
  • Pumpakärnor1dl
  • Linfrön 1dl
  • Chiafrön 1/2 dl
  • Russin 1/2 dl
  • Gojibär 1/2 dl
  • Fikon 1/2 dl
  • Kokos 1 dl
  • Kakao 1/2 dl
  • Honung 1/2dl
  • Äggvitor 5st
Börja med att blanda alla torra ingredienser, mixa/hacka nötterna grovt. Blanda sedan ner honung och äggvita.
Vänd ner blandningen på en plåt på ett bakplåtspapper och lägg ett bakplåtspapper ovan på för att sedan kunna kavla ut blandningen till ca 1/5 cm tunnt lager. Skär lagom stora bittar innan du  gräddar i ugnen på 150 grader i ca 20-25 minuter. Låt svalna innan du bryter isär dina bitar.
 
Det går att smaksätta barsen efter smak och tycke. Nästa gång tänker jag riva ner äpple och krydda med kanel och kardemumma! 
 
 
 
#1 - - Josefin:

Det låter mumsigt!😋 Förvarar man dom torrt sen, eller i kylen? Kram!

#2 - - Fanny:

Mums dessa ska jag testa! :)

#3 - - Sanna:

Mums, de där lät läckra! Kan man ha dem bara i en påse sen? Eller måste de vara i kylen?

#4 - - Annster:

Ser gott ut :)

#5 - - JUNITJEJ:

Mums, så gott!

#6 - - Ninni:

Mums verkar goda! Hur många blir det ungefär? :) vad kostar alla ingredienser? undrar om det är värt att göra egen eller köpa :P

#7 - - natalie:

vad gott!

#8 - - norrbotten emma:

oj men va gott =)

Ha en fin onsdag

#9 - - Tarja Olesen:

Ska prova!

#10 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Oj så gott! Detta borde testas!

#11 - - Emma:

mmm, detta såg riktigt gott ut! Det måste testas så fort tiden finns!

#12 - - JOSEFINE:

så gott, och dessutom mycket mer ekonomiskt :)